The dark wood of error

Vystavující umělkyně: Hana Garová
Kurátor: Ján Gajdušek
Vernisáž: 22. 6. 2022, galerie Holešovická Šachta, Bubenská 14, Praha 7
Výstava: 23. 6. – 24. 7. 2022

FB event: https://fb.me/e/6mSTdwBwi

V první části Pekla, slavného středověkého eposu Dante Alighieriho z roku 1304, bloudí autor temným lesem (anglický překlad The dark wood of error slovní spojení rozšiřuje na Temný les omylů), kde je sužován lstivými šelmami a odkud jej nakonec vysvobodí básník Vergilius. Ten Dantemu vysloví nabídku, že na cestě za spásou jej provede peklem a očistcem, kde se následně setkávají s celou řadu mytických postav. Metafora Danteho temného lesa se objevuje také v textu stejnojmenné skladby od brazilské metalové skupiny Sepultura, kde je bloudění nebezpečným hvozdem přirovnáváno k nejistotám současného válkami, terorem a krizemi zmítaného světa.

Tímto příběhem je také volně inspirován úvodní obraz Hany Garové, na kterém se objevuje v rozmlžených modrých konturách démonická postava nesoucí bezvládné tělo zvířete. V pozadí jsou naznačena rozpínající se křídla, ale není nám zcela jasné, zda jsou součástí ústřední postavy, nebo se vztahují k ději, který už divákovi není prozrazen. Co zůstává, je určitá těžko popsatelná tíže, napětí a vnitřní neklid, které jsou součástí figurálních i abstraktních obrazů Hany Garové. Dynamika rychlých tahů a temná energie, která jimi prostupuje připomínají v mžiku zastavené rychlé sekvence nedořečených dějů, vzpomínek nebo konstruovaných příběhů, do kterých nás však autorka nechá jen letmo proniknout. Pohledem na ně se také noříme do temného lesa zmítaného energickým pohybem a hemžením, lidské postavy se často rozpadají do abstraktních tvarů tak, že jejich přítomnost jen tušíme.

Obrazy Hany Garové jsou zároveň otevřeným záznamem o fyzické procesualitě malby jako média. Právě gestická intenzita, se kterou vznikají formálně prorůstá až k obsahu, některá díla jsou tedy stejně tak zaznamenanou čistou energií jako příběhem, který se, značně rozostřen pod jejím vlivem, odehrává na jejich pozadí. Podobně jako v hudbě (např. v metalu) tak vzniká určité formální zkreslení (distortion), jež můžeme vnímat jako před samotný obsah předsazenou vrstvu, jejímž účelem není pouhé znesnadnění čtení za účelem vyšší intenzity a účinku díla, ale zejména prostor pro čistě autonomní interpretaci.

Představený výběr prací Hany Garové (*1986) je intuitivním vhledem do její práce, která postupně vznikala od jejího absolutoria na pražské Akademii výtvarných umění v roce 2013, kde studovala v ateliéru malby pod vedením profesora Vladimíra Skrepla.

Výstavní program Galerie Holešovická Šachta v roce 2022 probíhá za finanční podpory Magistrátu hlavního města Prahy.

 

Náhled do expozice:

Foto: Adéla Waldhauserová